keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Lasten evankeliumi markus 10 13 16

Kun he olivat keskenään, opetuslapset kysyivät uudestaan tätä asiaa. Jeesuksen luo tuotiin lapsia , jotta hän koskisi heihin. Kummit ovat myös kasteen todistajia. Kastejuhlassa vanhemmat, kummit, isommat sisarukset ja isovanhemmat voivat osallistua.


Tapana on, että lapsella on . Kastetoimitus tapahtuu kastemaljan äärellä.

Vesi kaadetaan kastemaljaan ennen toimituksen alkua tai juuri ennen kastekäskyä. Lasten evankeliumin ( Mark. : - ) edellä voi esimerkiksi isovanhempi, kummi tai joku sisaruksista lukea muita sopivia raamatunlukukappaleita. Kertomuksen tärkeyttä puoltaa sekin, että kertomukselle löytyy rinnakkaistekstit myös Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeista : Matt. Kyselijöitä ja avuntarvitsijoita tuli hänen puheilleen jatkuvasti. Markuksen , Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeja kutsutaan yhdessä synoptisiksi evankeliumeiksi , koska niiden sisällöt muistuttavat toisiaan.


Johannes Kastajan taustoista (Luuk 1:1). Pappi tekee ristinmerkin lapsen otsaan ja rintaan. Rukoillaan lapsen puolesta. Raamatusta luetaan Lasten evankeliumi.

Se on evankeliumissa Markuksen mukaan, luvussa , jakeet – 16. Tekoäly auttaa kadonneiden lasten jäljitystä. Kannattaako lapselle säästää lapsen vai vanhemman tilille? Lapset ja raha -kirjoittajan neuvot. Ensitreffit alttarilla -terapeutti Elina Tanskanen: ”Kunpa lapseni eivät toistaisi virheitäni rakkaudessa”.


Savonlinnan Tuomiokirkko 18. Jerusalemia ja siellä odottavaa kärsimystä ja kuolemaa. Lasten evankeliumi on tuttu ja rakas.


Juutalaiset katsoivat lain velvoittavan täysimääräisesti vasta aikuisia. Jeesus siunaa lapsia : - 16. Lapsi ei ole aikuisen raakile, vaan aikuisen esikuva. Voidaan käyttää myös kirkkovuoden ajankohdan mukaisia tai muita raamatuntekstejä. Lukija ilmoittaa raamatunkohdan.


Tämän raamatunkohdan lukee ristiäisissä yleensä kummi tai joku muu paikallaolija. Tästä sovitaan etukäteen papin kanssa. Kirjoittaja: Vaikka Markuksen evankeliumi ei nimeä sen kirjoittajaa, varhaisseurakunnan kirkkoisien yksimielinen käsitys oli, että Markus oli sen kirjoittaja.


Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse. Hän oli apostoli Pietarin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.